Nagybőjt harmadik vasárnapja
Tóthszegi István 2011.03.26. 22:28
Nagyböjt III. Vasárnapján a reggeli istentisztelet keretében görög katolikus egyházunk kiteszi a keresztet, a templomközepére. A kitétel üzenete kettős értelemmel bír.
Egyrészt a böjt eddigi ideje alatt megfáradt keresztény ember megpihenjen, krisztus keresztje alatt és erőt merítsen a böjt második feléhez. Másrészt fel akarja hívni egyházunk a böjtölő figyelmét, hogy nem öncélú amit ezekben a szent napokban tesz, hanem bekapcsolódás Krisztus megváltói művébe. Még gyerek voltam, amikor találkoztam Máté evangéliumából a következő idézettel: „… ha valaki követni akar vegye föl keresztjét és kövessen engem…”. Akkor azt gondoltam ez a világ legegyszerűbb feladata. Ezt nekem találták ki. Hosszú éveknek, sok eseménynek kellett eltelni, mire rádöbbentem, hogy ez a feladat egyben a világ legnehezebb feladata, ha, nem felületesen, hanem hitelesen szeretném krisztust követni. Krisztussal együtt hordozni a keresztet egész életre szól feladat, ahogyan egész életünk arról szól, hogy megtalálni azokat, az el „tévedt bárányokat”, akik szívesen veszik vállukra a keresztet és Cirenei Simon módjára szótlanul haladnak Krisztus mellett. Isten, emberekkel való tartása, haladása legjobban a Golgotai keresztben fejeződik ki. Isten azonosul az emberei halálsorssal és egészen a keserű végig az emberiség útját járja. Ami a betlehemi istállóban kezdődött, az a jeruzsálemi falakon kívüli vesztőhelyen végződik. Ennél világosabban nem lehet tanúsítani a tényt, hogy Isten Jézusba radikális módon emberré vált, s az emberi létet saját ügye által felmagasztalta. S mindezt a végtelen szeretetéből tette az emberiség iránt. Hisszük, Jézus szenvedésein és halálán keresztül új út nyílt számunkra, az Atyához. Megváltottak lettünk. Mikor Jézus magára veszi a keresztet, megengedi, hogy az emberiség minden gonoszsága és bűne rajta megmutatkozzék és rászegeződjön. A tévelygés és az Istentől való eltávolodás csak akkor kerülhet valóban napvilágra, és csak akkor győzhető le, ha Ő, aki abszolút jó és bűntelen az emberiség bűneinek rendelkezésére bocsátja magát. Rajta keresztül az emberek még egyszer átrohannak a bűn állapotán és ugyanakkor ki is jönnek abból. Merthogy mostaz emberiség bűnét valaki a vállára vette, é kivitte a világból. Isten környezetében új emberlét válik lehetségessé. A Golgotán megfeszített krisztuson keresztül Isten megmuttta, hogy a szenvedés és a halandó lét nem az utolsó szó az emberi léttel kapcsolatban. Jézus feltámadt halottaiból és ezzel újraértelmezte emberi létünket. Jézus halálában és feltámadásában Isten valóban „odament” a bűnbe bonyolódott és halálba romlott emberiséghez és hűségben megtart minket. Legyünk merészek és bátrak. S mindennap hordozni a keresztet.
|